زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
 

رسالة مسالة الغناء (للکشمیری)





رسالة مسالة الغناء تألیف، سید مهدی موسوی نجفی کشمیری قدس سره بوده و در مورد مسائل غناء است.


۱ - درباره کتاب



مرحوم کشمیری در این رساله ابتدا اجمالا با پذیرش نظر محدث کاشانی قدس سره در باب غنا، نسبت بین غنا و صوت حسن را عرفا و لغة تساوی می‌داند و انصراف ادلۀ حرمت را به غنای متعارف در زمان خلفای جور، که مشتمل بر ملاهی و معاصی بوده، تایید می‌کند. از کلمات شیخ انصاری قدس سره چنین استظهار می‌کند که دلیلی بر حرمت مطلق غنا نداریم و پس از بیان سازگاری بین نظر مشهور و نظر محدث کاشانی، سخن را در دو مقام (تحقیق موضوع و تحقیق حکم مساله) ادامه داده با نقل اقوال و تحلیل آیات و روایات و بحث دربارۀ غنا در مراثی، رساله را به پایان می‌برد و سپس چنین نتیجه می‌گیرد:
حرمت غنا خلاف اصل است و خروج از خلاف اصل نیاز به دو چیز دارد: ۱ قطع به وجود مخرج؛ ۲ قطع به تحقق موضوع. و اثبات یکی از این دو بسیار مشکل است چه رسد به اثبات هر دوی آنها، و بدین طریق اشکالی که در مراثی سید الشهداء سلام‌الله‌علیه ایراد می‌شود به طوری که ممکن است اغلب مجالس عزاداری آن حضرت را به تعطیلی بکشاند مندفع می‌شود.

۲ - انگیزه نگارش



احتمالا رساله به همین انگیزه نگارش یافته که شبهۀ وجود غنای حرام در مجالس مرثیه و عزاداری ائمه علیهم‌السّلام را دفع کند و آنها را بی اشکال بداند.
این رساله، نخست بار در سال ۱۴۰۴ ق به همت آقای محمد باقر بن احمد موسوی کشمیری، یکی از احفاد مصنف، در قم به چاپ رسیده، و ما با استفاده از همین چاپ با تصحیح مجدد و تخریج مطالب، آن را برای چاپ آماده کردیم و به نسخه‌ای دیگر از آن دست نیافتیم.
گفتنی است که مؤلف بزرگوار پس از تدوین این مجموعه و عرضه بر اساتید و مشایخ خود، ایشان را متوجه ذکاوت و نایل شدن به درجۀ اجتهاد و فکر صائب خود ساخت و اساتید نیز با اعطای اجازه‌های اجتهاد وی را به عنوان حاکم شرع و نایب امام علیه‌السّلام به مردم معرفی کردند.

۳ - اجازه اجتهاد



برخی از علما که با مطالعۀ این مجموعه به وی اجازۀ اجتهاد داده یا مقام علمی وی را ستوده‌اند عبارتند از:
۱- فقیه بزرگوار، سید مهدی حسینی مشهور به قزوینی، که در اجازۀ خود مؤلف و کتابش را بسیار ستوده و اهالی کشمیر و تبت را به وی ارجاع داده است.
۲- فقیه بارع، لطف الله لاهیجی مازندرانی، که ذیل اجازۀ قبلی چنین مرقوم داشته است:
«الامر کما قرر و حرر فهو من نواب الامام علیه‌السّلام بلا کلام».
۳- فقیه فاضل، ملا محمد ایروانی، که در بارۀ کتاب خود نوشته است:
لا یخفی ان هذا الکتاب یلیق بان یکتب بسطوره باقلام النور علی صفحات خدود الحور و قد اشتمل علی تحقیقات هی اعذب من عذب الفرات و تدقیقات هی الطف من السحر الحلال....
۴- فقیه وارسته، محمد حسین یزدی مشهور به فاضل اردکانی که در اول جمادی الاولی ۱۳۰۱ ق در بارۀ مؤلف نوشته‌اند: و لعمری انه رحمة للعباد و ربیع للبلاد و ینبغی ان یستعطی منه الهدی و یستجلی به العمی و ان یکون اماما لمن اقتدی....
۵- محقق عالیقدر آخوند ملا محمد ترک مشهور به فاضل شربیانی، که ذیل اجازۀ قبلی نوشته‌اند:
نعم هو، دام مجده السامی، کذلک بل فوق ما هنالک.
۶- فقیه متقی، شیخ عبد النبی مازندرانی، که در بیست و سوم ذی القعده ۱۳۰۱ ق نوشته‌اند:
من اکثر ابواب و فصول این مجموعه را دیدم و آن را به گونه‌ای یافتم که بر مهارت مؤلف در تمام علوم شرعی دلالت دارد.
۷- عالم عامل شیخ نوح جعفری نجفی.
۸- فقیه کامل، شریف حسینی.
۹- محقق خطیب، علامه شیخ جعفر شوشتری.
۱۰- سید الطائفه سید ابو الحسن موسوی اصفهانی.
۱۱- محقق معاصر سید میر علی حسینی علامۀ فانی اصفهانی.
۱۲- فقیه محقق، رهبر نهضت تحریم تنباکو، سید محمد حسن حسینی مجدد شیرازی نیز اجازه‌ای برای مؤلف نوشته که مناسب است عین آن درج گردد. ایشان می‌نویسند:
خداوند عالم، جل ذکره ان شاء الله تعالی تایید فرماید کسانی را که هدایت خلق می‌نمایند، و ایشان را به راه راست راهنمایی می‌کنند و احکام شریعت مقدسه را چنانچه باید به ایشان می‌رسانند و مردم باید که قدر آنها را بدانند و وجود ایشان را غنیمت شمارند و شکر این نعمت را چنانچه شایسته است به جا آورند.
جناب معظم حاجی سید مهدی، عادل و فاضل و مجتهد وفقه الله تعالی اهتمام در ارشاد خلق و مسائل می‌نمایند و تصحیح نیت و تخلیص از شوائب را هر وقت بوده و از جاده احتیاط که سبیل نجات است تخطی نخواهند نمود و اقامۀ جماعت و مواظبت به طاعت و ترویج شریعت بر وجهی که موافق رضای خداوند عالم عز اسمه است خواهند نمود ان شاء الله تعالی همه فائز به سعادت خواهند گشت. و السلام علی جمیع المؤمنین و رحمة الله و برکاته.

۴ - منبع



نرم افزار مجموعه جامع فقه اهل البیت، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور).



آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.